Δευτέρα 8 Ιουλίου 2013

Ο μαγικός κόσμος των γραμμάτων και της γραφής. Πώς τον γνωρίζω στο παιδί μου;


Ο μαγικός κόσμος των γραμμάτων και της γραφής. Πώς τον γνωρίζω στο παιδί μου;

Η εκμάθηση της γραφής για κάποια παιδιά είναι μια αρκετά πιο δύσκολη διαδικασία από άλλα .



Κι αυτό γιατί , όσο κι αν σας φαίνεται περίεργο , το να ξέρεις να γράφεις είναι αρκετά περίπλοκο , μιας και αυτό περιλαμβάνει : μυική δύναμη κι έλεγχο στα δάχτυλα, στα χέρια ακόμα και στους ώμους .Γι ’ αυτό ακριβώς το λόγο , οι ασκήσεις προγραφής είναι ζωτικής σημασίας , μιας και βοηθούν κατά πρώτον τη μυική τους δύναμη και συντονισμό .

Κάποιες ασκήσεις μυικής ενδυνάμωσης είναι οι εξής :

-       Παιχνίδια με πλαστελίνη .

-       Ζωγραφική ( γραμμές και σχήματα κατά πρώτο λόγο ) , με μαρκαδόρους ( χοντρούς και
    λεπτούς ) ,μπογιές και πινέλα σε διάφορα μεγέθη

-       Ζωγραφική με διάφορα υλικά ( κιμωλία ,
τέμπερες κα ) .

Στην αρχή , το μικρό σας θα πιάνει το μολύβι , το μαρκαδόρο , τη ξυλομπογιά και με χαρά θα γεμίζει το χαρτί με γραμμές και σχήματα .

Δεν είναι σε θέση ακόμα να γράψει γράμματα . Παρ’όλα’αυτά ,υπάρχει ήδη μια πρώτη ενασχόληση με το γράψιμο .

Στόχος μας σ ’ αυτή τη φάση είναι η καθημερινή του ενασχόληση με τη γραφή αυτού του είδους με τη στοχευμένη από μέρους μας καθοδήγηση .

Κάποιες γραφολογικές  δραστηριότητες σ’ αυτή τη φάση :

-       Λαβύρινθοι – Τελίτσες

-       Ζωγραφική με γέμισμα μέσα στο πλαίσιο του
σχήματος ( όχι ελεύθερο σχέδιο )

-       Αναγνώριση κι εκμάθηση του πρώτου γράμματος του ονόματος .

Στην ηλικία του νηπιαγωγείου ,γύρω στα 5 με 5,5 χρόνων , το παιδάκι είναι πλέον σε θέση να αρχίσει πιο μεθοδικά και πιο συστηματικά με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού και της οικογένειας να μαθαίνει να γράφει .

Για να κάνουμε την όλη διαδικασία πιο ευχάριστη , πιο ελκυστική στο παιδί , θα πρέπει να του προσφέρουμε μια ποικιλία γραφιστικών ειδών .

Δηλ , εκτός από τα κλασσικά πολύχρωμα μολύβια 
( ξυλομπογιές ) και μαρκαδόρους , μπορείτε να του δώσετε κιμωλίες, τέμπερες, νερομπογιές κά .

Το μυστικό είναι να εμπνεύσετε το μικρό σας παιδάκι να θέλει από μόνο του να μάθει να γράφει , να εμπλακεί με τη γραφή .

Αυτό θα το πετύχετε πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά , εαν ακολουθήσετε κάποια ( αν όχι όλα ) από τα σημεία που ακολουθούν .

1 ) Απελευθερώστε τον καλλιτέχνη που κρύβεται μέσα του !!


Δώστε του χρώματα , μπογιές , χαρτόνια ,αυτοκόλλητα, χαρτόνια, κόλλες κ γκλίτερ , στάμπες και νερομπογιές και αφήστε το να δημιουργήσει τα ΔΙΚΑ ΤΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΑ με τη φαντασία και το ταλέντο που κρύβει το κάθε παιδί μέσα του .

2 ) Προσφέρετε στο παιδί σας εναλλακτικά είδη «γραψίματος»

Χρησιμοποιήστε πολυαισθητηριακές τεχνικές εκμάθησης της γραφής ! Θα εκπλαγείτε από το αποτέλεσμα !!

-       Αφρός ξυρίσματος
-       Κρέμα
-       Όσπρια
-       Ζυμάρι
-       Ζάχαρη
-       Κλωστές , κουμπιά , χάντρες
-       Ζυμαρικά
-       Ποπ κόρν , κόκκοι καφέ , δημητριακά
-       Χρυσόσκονη
-       Συσκευασίες που κλείνουν αεροστεγώς
-       Άμμος


Παρακάτω θα βρείτε εξαιρετικά ενδιαφέρουσες ιδέες που θα ενθουσιάσουν τα παιδιά και θα τα παρασύρουν ευχάριστα στον κόσμο των γραμμάτων και της γραφής .

Γράφουμε γράμματα με τον αφρό ξυρίσματος του μπαμπά



           ή με μια κρέμα ( αντιλιακή, Sudocrem , ενυδατική της
           μαμάς )  


            Σχηματίζουμε γράμματα σε ένα μπωλ γεμάτο ρύζι 



                  
                               
ή μπωλ με μανεστράκι 




με κοφτό μακαρονάκι




με μακαρόνια φιογκάκια




με το δαχτυλάκι μας σχηματίζουμε γράμματα στη ζάχαρη





ή βουτάμε μέσα στη χρυσόσκονη 



στην άμμο ( μπορούμε να βρούμε και χρωματιστή άμμο για να είναι πιο χαρούμενη για τα παιδιά )



ή να βάλουμε από κάτω διαφορετικού χρώματος χαρτόνια , όπως δείχνει και η φωτογραφία 




Ακόμα και στην αμμουδιά , δίπλα στη θάλασσα 
              μπορούμε να κάνουμε εξάσκηση στα γράμματα



Πάρτε χαρτόνια , σχηματίστε ένα γράμμα
και διακοσμήστε το 

με ποπ κορν




 με ζυμαρικά



με κουμπιά 







με χάντρες




με αυτοκόλλητα




Τι θα λέγατε για λίγη ζαχαροπλαστική ;

Μπισκότα όπου γράφουμε εμείς τα γράμματα




ή με τα γνωστά κουπ πατ δίνουμε εμείς 
σχήμα γράμματος στο μπισκότο μας





3 ) Λειτουργήστε εσείς ως παράδειγμα για το παιδί σας.


Είναι γνωστό ότι τα μικρά παιδιά μιμούνται τις κινήσεις και τις συνήθειες των γονιών τους .
Καλό θα είναι να σας βλέπουν καθημερινά να γράφετε και να διαβάζετε για να σας αντιγράφουν!


4 ) Δημιουργήστε έναν ειδικό , ξεχωριστό χώρο γραφής στο σπίτι για το παιδί σας .


Τα παιδιά χρειάζονται οργάνωση και πρόγραμμα στην καθημερινότητά τους . Όταν έχουν το δικό τους προσωπικό χώρο , στον οποίο μπορούν να διαβάζουν και να γράφουν , να χαλαρώνουν κ να παίζουν ( το δικό τους δωμάτιο ), τότε μπορούν να λειτουργήσουν πιο αποτελεσματικά και να ασχολούνται σωστά με ό,τι κι αν καταπιάνονται.


5 ) Καθορίστε μαζί με το παιδί ένα χρονοδιάγραμμα ποιοτικού χρόνου ενασχόλησης με τη γραφή .


Θα ήταν συνετό να καθορίζατε τα εξής σημεία :
Α ) συγκεκριμένη ώρα κάθε μέρα
Β ) συγκεκριμένη διάρκεια ενασχόλησης κάθε μέρα
Γ ) Καθορισμός εβδομαδιαίου / μηνιαίου στόχου

6 ) Βιωματικό «γράψιμο»

Μια πάρα πολύ ωραία ιδέα για να καταπιαστούν τα μικρά παιδιά με τη γραφή κατά τη προσχολική ηλικία είναι και η βιοματική γραφή .

Πιο συγκεκριμένα , θα μπορούσατε για παράδειγμα να ζητήσετε από το παιδί σας να γράψει κάτι ( όπως μπορεί ) που επιθυμεί στη λίστα για τα ψώνια της εβδομάδας 




ή να του ζητήσετε να γράψει ένα απλό σημείωμα στο ψυγείο για το μπαμπά να το δει όταν επιστρέψει αργά από τη δουλειά κι αυτό θα έχει ήδη αποκοιμηθεί 




 ή να γράψει ένα σημείωμα στη δασκάλα ότι την αγαπά πολύ και να της το δώσει .... και τόσες άλλες ιδέες !!


Για το τέλος , θα ήθελα να σας υπενθυμίσω κάποια πολύ σημαντικά στοιχεία .

ΠΡΩΤΟΝ :
Ενθαρρύνουμε διαρκώς το παιδί μας να γράφει , όπως μπορεί κι όσο μπορεί ( στην αρχή ) .
Δεν το κάνουμε να αισθάνεται άσχημα για τα γράμματά του ή για το χρόνο που του πήρα να γράψει ή να αντιγράψει κάτι στο τετράδιό του .με 

ΔΕΥΤΕΡΟΝ :
Είμαστε ευχάριστοι  και πάντα χαμογελαστού, δίπλα στην μεγάλη προσπάθεια που κάνει το παιδί μας να κατακτήσει τους μηχανισμούς της γραφής .

ΤΡΙΤΟΝ :

Έχουμε πάντα λογικές απαιτήσεις από το παιδί μας , πάντα σε σχέση με την ηλικία και τις ιδιαίτερες χάρες του παιδιού μας .


Το συγκεκριμένο άρθρο είναι εμπνευσμένο από το μικρό μου γιο που σε λίγους μήνες θα πάει νήπιο και κάνουμε μαζί όλα τα παραπάνω κι αφείλω να σας πω το διασκεδάζουμε πολύ!

Περιμένω τα δικά σας σχόλια !!

Σάββατο 6 Ιουλίου 2013

Summer taste !!!


SUMMMER !!

What does summer mean to me?


For me , summer means

travelling around,

meeting people,

enjoying ourselves

and tasting new flavors and food.


How about you ?



Now , let's see below some adjectives about taste :


Bitter - Having a strong, often unpleasant taste e.g. coffee, dark chocolate.

Sweet - Usually an enjoyable taste of sugar. 

Dry - Not wet.

Spicy - Having strong flavours from spice. 

Salty - Tastes of salt.

Tasty - Good flavour and is nice to eat.

Sugary - Tastes of sugar.

Greasy - Containing or covered with fat or oil.


Sour - Having a sharp taste e.g yogurt, lemon.


Crunchy - Firm and making a loud noise when it is eaten.




Δευτέρα 1 Ιουλίου 2013

Μαθήμα ξένης γλώσσας σε μικρά παιδιά ..... το καλοκαίρι !!!





Τον τελευταίο καιρό ,πολλοί είναι εκείνοι οι γονείς 

που με ρώτησαν τι πρέπει να κάνουν κατά τη 

διάρκεια του καλοκαιριού ,ώστε τα παιδιά τους να 

μη χάσουν επαφή με την ξένη γλώσσα

την οποία μάθαιναν κατά τη διάρκεια της χρονιάς !!



Τους απαντώ με δυο λέξεις : καθημερινή επαφή !!




Αυτό μπορεί να γίνει με την ανάγνωση ενός καλού 

λογοτεχνικού βιβλίου ,

ακόμα κι ενός παιδικού / εφηβικού περιοδικού .




Πολύ ευχάριστος τρόπος διατήρησης της επαφής 

με μια γλώσσα τους κολοκαιρινούς μήνες 

είναι μέσα από τα πολυάριθμα εκπαιδευτικά 

online παιχνίδια καθώς και τα τραγούδια .




Αν τώρα είστε από εκείνους τους γονείς 

που σκέφτονται να ξεκινήσουν δειλά δειλά κάποια 

μαθήματα ξένης γλώσσας το διάστημα του καλοκαιριού ,

έτσι ώστε η προσαρμογή τους να είναι πιο εύκολη 

από Σεπτέμβρη , θα σας συμβούλευα τα εξής :



Πρώτο και πολύ βασικό ,

η πρώτη επαφή με τη γλώσσα θα πρέπει να γίνει 

ευχάριστα κι χωρίς καμία πίεση και βία.



Υπάρχουν πολλά βιβλία που απευθύνονται σε 

αρχάριους ,όπου η βάση είναι η εκμάθηση 

λεξιλογίου μέσα από εικόνες κ σχέδια . 


Αυτό κάνει την όλη διαδικασία

 κατανόησης-μνήμης-παραγωγής του λεξιλογίου 

πιο εύκολη για τους μικρούς μαθητές ,

με αποτέλεσμα να μαθαίνουν πιο γρήγορα

 τις λέξεις κ να νιώθουν πολύ όμορφα.




Τα περισσότερα βιβλία συνοδεύονται από CDS ή DVDS 

για να ακούν τα παιδιά την προφορά 

και να τα αναπαράγουν άμεσα .


Μπορείτε να τα φέρετε σε πρώτη επαφή με τη γλώσσα 

μέσα από πολλά ,ευχάριστα ,παιδικά τραγούδια 

που κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο.

Όσο πιο πολλές φορές ακούσουν το παιδικό τραγουδάκι ,

τόσο πιο εξοικειωμένα θα νιώσουν με τη γλώσσα και με μεγάλη 

χαρά θα διαπιστώσετε ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα 

αρχίζουν να το σιγοτραγουδούν ..... !!!!




Μια τελευταία συμβουλή , 

είναι να τους διαβάζετε ξενόγλωσσα παιδικά βιβλιαράκια 

για 5-10 λεπτά κάθε μέρα ,ακόμα 

κι ας μην καταλαβαίνουν τίποτα στην αρχή.




Αν το κάνετε αυτό κάθε μέρα , 

τότε πολύ γρήγορα θα συνηθίσουν τους νέους ήχους 

από τους οποίους αποτελείται η ξένη γλώσσα και θα 

αποζητούν με χαρά αυτό το ευχάριστο και διαφορετικό 

10λεπτο μέσα στην καθημερινότητά τους .



Μη ξεχνάτε !!! 
Δεν χρειάζεται πίεση !! 
Πάντα χαλαρά και με χαμόγελο !!!