Ο μαγικός κόσμος
των γραμμάτων και της γραφής. Πώς τον γνωρίζω στο παιδί μου;
Η εκμάθηση της γραφής για κάποια παιδιά είναι μια αρκετά πιο δύσκολη
διαδικασία από άλλα .
Κι αυτό γιατί , όσο κι αν σας φαίνεται περίεργο , το να ξέρεις
να γράφεις είναι αρκετά περίπλοκο , μιας και αυτό περιλαμβάνει : μυική δύναμη κι
έλεγχο στα δάχτυλα, στα χέρια ακόμα και στους ώμους .Γι ’ αυτό
ακριβώς το λόγο , οι ασκήσεις προγραφής είναι ζωτικής σημασίας , μιας και
βοηθούν κατά πρώτον τη μυική τους δύναμη και συντονισμό .
Κάποιες ασκήσεις μυικής ενδυνάμωσης είναι οι εξής :
- Παιχνίδια με πλαστελίνη .
- Ζωγραφική (
γραμμές και σχήματα κατά πρώτο λόγο ) , με μαρκαδόρους ( χοντρούς και
λεπτούς ) ,μπογιές και πινέλα σε διάφορα μεγέθη
- Ζωγραφική με διάφορα υλικά ( κιμωλία ,
τέμπερες κα ) .
Στην αρχή , το μικρό σας θα πιάνει το μολύβι , το μαρκαδόρο , τη
ξυλομπογιά και με χαρά θα γεμίζει το χαρτί με γραμμές και σχήματα .
Δεν είναι σε θέση ακόμα να γράψει γράμματα . Παρ’όλα’αυτά
,υπάρχει ήδη μια πρώτη ενασχόληση με το γράψιμο .
Στόχος μας σ ’ αυτή τη φάση είναι η καθημερινή του ενασχόληση με τη γραφή αυτού του είδους
με τη στοχευμένη από μέρους μας καθοδήγηση .
Κάποιες γραφολογικές
δραστηριότητες σ’ αυτή τη φάση :
- Λαβύρινθοι –
Τελίτσες
- Ζωγραφική με
γέμισμα μέσα στο πλαίσιο του
σχήματος ( όχι ελεύθερο σχέδιο )
- Αναγνώριση κι
εκμάθηση του πρώτου γράμματος του ονόματος .
Στην ηλικία του νηπιαγωγείου ,γύρω στα 5
με 5,5 χρόνων , το παιδάκι είναι πλέον σε θέση να αρχίσει πιο μεθοδικά και πιο
συστηματικά με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού και της οικογένειας να μαθαίνει να
γράφει .
Για να κάνουμε την όλη διαδικασία πιο ευχάριστη ,
πιο ελκυστική στο παιδί , θα πρέπει να του προσφέρουμε μια ποικιλία
γραφιστικών ειδών .
Δηλ , εκτός από τα κλασσικά πολύχρωμα
μολύβια
( ξυλομπογιές ) και μαρκαδόρους , μπορείτε να του δώσετε κιμωλίες,
τέμπερες, νερομπογιές κά .
Το μυστικό είναι να εμπνεύσετε το μικρό
σας παιδάκι να θέλει από μόνο του να μάθει να γράφει , να εμπλακεί με τη γραφή
.
Αυτό θα το πετύχετε πιο γρήγορα και πιο
αποτελεσματικά , εαν ακολουθήσετε κάποια ( αν όχι όλα ) από τα σημεία που
ακολουθούν .
1 ) Απελευθερώστε τον καλλιτέχνη που
κρύβεται μέσα του !!
Δώστε του χρώματα , μπογιές , χαρτόνια
,αυτοκόλλητα, χαρτόνια, κόλλες κ γκλίτερ , στάμπες και νερομπογιές και αφήστε
το να δημιουργήσει τα ΔΙΚΑ ΤΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΑ με τη φαντασία και το ταλέντο που
κρύβει το κάθε παιδί μέσα του .
2 ) Προσφέρετε στο παιδί σας εναλλακτικά
είδη «γραψίματος»
Χρησιμοποιήστε πολυαισθητηριακές τεχνικές
εκμάθησης της γραφής ! Θα εκπλαγείτε από το αποτέλεσμα !!
- Αφρός ξυρίσματος
- Κρέμα
- Όσπρια
- Ζυμάρι
- Ζάχαρη
- Κλωστές , κουμπιά , χάντρες
- Ζυμαρικά
- Ποπ κόρν , κόκκοι καφέ , δημητριακά
- Χρυσόσκονη
- Συσκευασίες που κλείνουν αεροστεγώς
- Άμμος
Παρακάτω θα βρείτε εξαιρετικά
ενδιαφέρουσες ιδέες που θα ενθουσιάσουν τα παιδιά και θα τα παρασύρουν
ευχάριστα στον κόσμο των γραμμάτων και της γραφής .
Γράφουμε γράμματα με τον αφρό ξυρίσματος του μπαμπά
ή με μια κρέμα ( αντιλιακή, Sudocrem , ενυδατική της
μαμάς )
Σχηματίζουμε γράμματα σε ένα μπωλ γεμάτο ρύζι
με κοφτό μακαρονάκι
με μακαρόνια φιογκάκια
με το δαχτυλάκι μας σχηματίζουμε γράμματα στη ζάχαρη
ή βουτάμε μέσα στη χρυσόσκονη
στην άμμο ( μπορούμε να βρούμε και χρωματιστή άμμο για να είναι πιο χαρούμενη για τα παιδιά )
ή να βάλουμε από κάτω διαφορετικού χρώματος χαρτόνια , όπως δείχνει και η φωτογραφία
Ακόμα και στην αμμουδιά , δίπλα στη θάλασσα
μπορούμε να κάνουμε εξάσκηση στα γράμματα
Πάρτε χαρτόνια , σχηματίστε ένα γράμμα
και διακοσμήστε το
με ποπ κορν
με ζυμαρικά
με κουμπιά
με χάντρες
με αυτοκόλλητα
Τι θα λέγατε για λίγη ζαχαροπλαστική ;
Μπισκότα όπου γράφουμε εμείς τα γράμματα
ή με τα γνωστά κουπ πατ δίνουμε εμείς
σχήμα γράμματος στο μπισκότο μας
3 ) Λειτουργήστε εσείς ως παράδειγμα για
το παιδί σας.
Είναι γνωστό ότι τα μικρά παιδιά
μιμούνται τις κινήσεις και τις συνήθειες των γονιών τους .
Καλό θα είναι να σας βλέπουν καθημερινά
να γράφετε και να διαβάζετε για να σας αντιγράφουν!
4 ) Δημιουργήστε έναν ειδικό , ξεχωριστό
χώρο γραφής στο σπίτι για το παιδί σας .
Τα παιδιά χρειάζονται οργάνωση και
πρόγραμμα στην καθημερινότητά τους . Όταν έχουν το δικό τους προσωπικό χώρο ,
στον οποίο μπορούν να διαβάζουν και να γράφουν , να χαλαρώνουν κ να παίζουν ( το δικό τους δωμάτιο ), τότε μπορούν να
λειτουργήσουν πιο αποτελεσματικά και να ασχολούνται σωστά με ό,τι κι αν
καταπιάνονται.
5 ) Καθορίστε μαζί με το παιδί ένα
χρονοδιάγραμμα ποιοτικού χρόνου ενασχόλησης με τη γραφή .
Θα ήταν συνετό να καθορίζατε τα εξής
σημεία :
Α ) συγκεκριμένη ώρα κάθε μέρα
Β ) συγκεκριμένη διάρκεια ενασχόλησης
κάθε μέρα
Γ ) Καθορισμός εβδομαδιαίου / μηνιαίου
στόχου
6 ) Βιωματικό «γράψιμο»
Μια πάρα πολύ ωραία ιδέα για να
καταπιαστούν τα μικρά παιδιά με τη γραφή κατά τη προσχολική ηλικία είναι και η
βιοματική γραφή .
Πιο συγκεκριμένα , θα μπορούσατε για
παράδειγμα να ζητήσετε από το παιδί σας να γράψει κάτι ( όπως μπορεί ) που
επιθυμεί στη λίστα για τα ψώνια της εβδομάδας
ή να του ζητήσετε να γράψει ένα απλό σημείωμα στο ψυγείο για το μπαμπά να το δει όταν επιστρέψει αργά από τη δουλειά κι αυτό θα έχει ήδη αποκοιμηθεί
ή να γράψει ένα σημείωμα στη δασκάλα ότι την αγαπά πολύ και να της το δώσει .... και τόσες άλλες ιδέες !!
Για το τέλος , θα ήθελα να σας υπενθυμίσω
κάποια πολύ σημαντικά στοιχεία .
ΠΡΩΤΟΝ :
Ενθαρρύνουμε διαρκώς το παιδί μας να
γράφει , όπως μπορεί κι όσο μπορεί ( στην αρχή ) .
Δεν το κάνουμε να αισθάνεται άσχημα για
τα γράμματά του ή για το χρόνο που του πήρα να γράψει ή να αντιγράψει κάτι στο
τετράδιό του .με
ΔΕΥΤΕΡΟΝ :
Είμαστε ευχάριστοι και πάντα χαμογελαστού, δίπλα στην μεγάλη
προσπάθεια που κάνει το παιδί μας να κατακτήσει τους μηχανισμούς της γραφής .
ΤΡΙΤΟΝ :
Έχουμε πάντα λογικές απαιτήσεις από το
παιδί μας , πάντα σε σχέση με την ηλικία και τις ιδιαίτερες χάρες του παιδιού
μας .
Το συγκεκριμένο άρθρο είναι εμπνευσμένο από το μικρό μου γιο που σε λίγους μήνες θα πάει νήπιο και κάνουμε μαζί όλα τα παραπάνω κι αφείλω να σας πω το διασκεδάζουμε πολύ!
Περιμένω τα δικά σας σχόλια !!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου